Fietsknoop app
- Advertentie -
Start | Info | Blog Familie Straat

Blog van de familie Straat

De belevenissen van een fietsvakantie in Nederland.

We merken dat er ook dit jaar veel gefietst wordt in eigen land. We hebben nog steeds te maken met bijzondere omstandigheden. En zo kregen we ook dit jaar weer geheel spontaan een leuk vakantieverslag van de familie Straat. Lees de belevenissen van een fietsvakantie in Nederland!

Zomer 2021 Genieten langs de Zeeuwse kusten

Wellicht had je ons verslagje van onze fietstocht vorig jaar ook gelezen. Die fietsvakantie was ons zo goed bevallen dat, nu we nog steeds corona-beperkingen voor het reizen hebben, we weer voor een fietsvakantie hebben gekozen. Deze keer doorkruisten we Brabant, een stukje van België, Zeeland en Zuid-Holland. Hieronder lees je onze belevenissen.

De zee en goede herinneringen aan eerder nodigde ons uit om onze zomervakantie in en rondom Zeeland door te brengen. We hadden vorig jaar een tocht door Noord-Holland gefietst, dat was ons goed bevallen.

We hadden onze auto in Bergen op Zoom geparkeerd en vervolgens de eerste dag naar Antwerpen gefietst. Een prachtige fietstocht over de Brabantse Wal, waar Brabant Zeeland kust, bracht ons naar de grens met België. Het was even opletten wat de corona-regels in het Belgische waren, maar dat wende snel.

Na twee nachtjes Antwerpen zijn we weer terug naar Nederland gefietst. Ten tijde van onze fietstocht waren de corona-maatregelen zo dat als je “op doorreis” was, je niet in quarantaine hoefde. Zouden we langer dan 48 uur in België zijn, dan moesten we daar in quarantaine. Vervolgens hadden we dan weer in Nederland in quarantaine gemoeten omdat we dan weer te lang in België waren gebleven. We hadden andere plannen met onze vakantie en zorgden dus dat we binnen de gestelde 48 uur het Belgische grondgebied hadden verlaten. We hadden via Hulst naar Terneuzen gefietst, waar we in het gehuchtje Knol een knus overkomen vonden. Die nacht kwamen we er achter dat de ietwat krappe bedstee niet aan ons besteed is…..

De volgende dagen fietsten we via Breskens, Domburg en Renesse langs de Zeeuwse kust, door de mooie duinen of genoten we van het Zeeuwse binnenland. Wat is het toch mooi daar in Zeeland.

Toch nog last van corona

Hoewel we beiden ingeënt waren, hadden we toch nog last van corona. Niet dat we ziek werden, maar de maatregelen zorgden voor een vervelende bijwerking. We arriveerden zaterdag aan het begin van de middag op de Maasvlakte en hadden ondertussen ons hotel in Hoek van Holland al geboekt. Het plan was om het veer naar Hoek van Holland te nemen. Echter, hoewel we het vaarschema op de site van de veerpond goed hadden bestudeerd, bleek het veer toch niet te varen. Achteraf stond er toch ergens verscholen op de site dat door corona het veer in het weekend niet zou varen. We moesten daardoor nog eens 30 km omfietsen om via het mooie Maassluis in ons hotel in Hoek van Holland te komen. Dat was even blik op oneindig en gewoon gaan….

Daarna voor de wind

Gelukkig hadden we de dag erop de wind in onze rug en konden we genieten van het een mooie tocht langs onder andere de Rotte. Via Lekkerkerk en de Biesbosch kwamen we na 8 mooie dagen weer terug in Bergen op Zoom. De auto stond daar nog trouw op ons te wachten om ons en onze fietsen weer naar huis te brengen.

Lekker en goed

De fietsvakantie is ons wederom goed bevallen. Het leuke van fietsen is dat je met een rustig tempo door het gebied glijdt. Onderweg stoppen we als we zin hebben in een kopje koffie of om een broodje te kopen. De buitenlucht en de inspanning zorgt ook voor een gezonde lichaam en geest. Wij kiezen ervoor om ’s nachts in een hotel of B&B te slapen, voor ons wel zo comfortabel. Voor de route vertrouwen we steevast op de app van Fietsknoop. De app plant mooie routes langs de knooppunten en dus niet alleen in Nederland, maar werkt ook evengoed in België. Naar ons gevoel waren de knooppunten daar zelfs nog beter aangegeven! Echt een aanrader dus!

Zomer 2020 Op de bonnefooi door Holland

Tijdens het voorjaar hebben we ons vaak gerealiseerd hoe mooi Nederland is. Zelfs de natuur in onze directe omgeving beleefden we anders. Vreemd, het leek wel of het nieuwe normaal ook het oude normaal veranderd had: wat anders normaal was, leek plotseling heel speciaal!

Dit deed ons besluiten om een tour door Holland te gaan maken. We zouden door Noord- en Zuid-Holland gaan fietsen. Aangezien we vlak voor het hoogseizoen zouden gaan, konden we ons eerdere plan om op de bonnefooi te gaan wel overeind houden.

Zo vertrokken we 29 juni met fietsen achterop de auto richting Volendam. Daar hebben we de auto geparkeerd, fietstassen op de bagagedragers geklemd en de voeten op de pedalen gezet. Iedere dag lieten we ons door de app van Fietsknoop langs de prachtige Nederlandse fietspaden van knooppunt naar knooppunt begeleiden.

Vriendelijk begroet met "Je bent er weer"

Hoewel de navigerende stem van de app erg duidelijk de instructies geeft, gebeurde het heel af en toe dat we toch, hetzij bewust hetzij onbewust, van de ingestelde route afweken. We werden er dan door de app vriendelijk op gewezen met een aller aardigste stem “Klopt je route nog?”. Als we dan weer de route hadden teruggevonden werden we nog vriendelijker begroet door dezelfde stem: “Je bent er weer”. We zouden er bijna bewust om fout gaan fietsen….

Halverwege de ochtend hadden we steevast een momentje met koffie uit onze thermoskan. Tussen de middag een maaltijd, vaak bijeen gezocht in de lokale supermarkt. Vervolgens keken we hoe ver we de eerder uitgestippelde route zouden vervolgen en waar we voor de nacht een plekje zouden vinden.

Zo zijn we van Volendam eerst langs het IJsselmeer naar het noorden gefietst, vanuit Den-Helder een rondje Texel gedaan, om vervolgens een aantal dagen langs de Nederlandse kustlijn richting het zuiden af te zakken. De laatste twee dagen hebben we vervolgens gebruikt om van Katwijk terug naar Volendam te fietsen. We kamen daarmee door het groene hart en hartje Amsterdam. Wat een fantastische route en wat hebben we veel gezien en beleefd!

Hieronder zie je een kleine impressie van onze route:

Nederland vakantieland

Wat hebben we genoten van Nederland! Wat kent ons land toch veel variatie soms wijds, en met tegenwind merk je de weidsheid des te beter. Soms bebost, wat met wind tegen meer dan welkom was. Ook hebben we van de fantastische duinen genoten! En alles hebben we zorgeloos kunnen bewonderen. Dankzij de app wisten altijd waar we waren en waar we heen moesten.

Tijdens de vakantie werd ons ook meer en meer duidelijk dat de vakantie ook nog een tweede laag had. Op onze manier steunden we ook nog eens de lokale economie. Uitbaters van restaurants, hotels en B&B hebben ook echt een slechte periode achter de rug. In de periode tot juni konden ze vrijwel niets, hoe mooi is het om hen op onze manier daarmee de Nederlandse economie een steuntje in de rug te geven. Zeker nu velen anderen net als wij een vakantie in eigen land hebben of gaan doen. Zo maken we samen écht een verschil.

Zeker een aanrader

Via deze weg dus een aanrader voor iedereen die nog niet weet waar en hoe op vakantie te gaan. Zeker na het hoogseizoen zijn de gelegenheden voor de overnachting weer goed beschikbaar. Met een paar dagen fietsen kom je door zo’n mooie landschappen en het is nog gezond voor je lichaam én geest ook nog. Wat wil je nog meer?!

Een hartelijke groet en veel fiets plezier gewenst,